søndag 23. oktober 2011

Cupcakes til mor og far!

Min søte svigerinne i Stavanger feiret bursdagen sin med en skikkelig jentefest i helgen. Da er jo cupcakes et selvsagt innslag! Og denne gangen var det en aldersgrense på godsakene.

Dette er nemlig BAILEYS CUPCAKES! Det hørtes jo himmelsk godt ut. Jeg fikk lov å låne disse bildene og dele oppskriften med dere. (For å si det slik var det vel kaffe&Baileys det eneste jeg savnet mensjeg var gravid;-)

Nå håper jeg det dukker opp en anledning SNART slik at jeg også får prøvd disse spennende cupcakes'ene. Egner seg vel ikke akkurat til 1-årsdagen som nærmer seg med stormskritt. Hihi!







Bailyescupcakes
(20 stk.)

Røren

2 egg
125 g margarin, romtemperert
250 g hvitt sukker
125 g brunt sukker
5 dl hvetemel, siktet
125g kakaopulver
2 ts vaniljeekstrakt
1/4 ts salt
1 1/2 ts bakepulver
1 1/4 dl rømme
3 3/4 dl Baileys (original)

Slik gjør du

* Forvarm ovnen til 175 grader
* Sett cupckakeformer i muffinsbrett
* Rør margarin og sukker lett og luftig
* Tilsett eggene, ett av gangen. Visp godt mellom hver gang.
* Tilsett vaniljeekstrakt og rømme.
* I en annen bolle sikter du inn hvetemel, kakaopulver, bakepulver og salt.
* Tilsett bailyes i margarin og sukkerblandingen vekselvis med melblandingen.
* Visp alt med en elektrisk håndmikser på middels hastighet.
* Fyll cupcakeformene ca. 2/3 fulle.
* Stek kakene midt i ovnen i 20-25 minutter.
* Ta dem ut av ovnen og avkjøl dem i muffinsbrettet i ca 5 minutter.
   Sett kakene på en rist og la dem bli helt avkjølt.


Frostingen

100 g philadelphiaost
250 g margarin, romtemperert
12-14 dl melis
8-12 ss Baileys, velg mellom de forskjellige smakene


Slik gjør du

* Visp sammen margarin, philadelphiaost og melis.
* Vend inn Bailyes. Frostingen skal ha en fast, smørbar konsistens.

Lykke til!

Susanne er ikke bare en søt svigerinne og flink mamma, men også en super flink kakebaker og lager masse deilig mat! Synd dere ikke bor her slik at du kunne hjulpet meg med bursdagskaken!
Jeg er clueless når det kommer til baking! Men, nå jeg er jo blitt mamma, så nå må jeg bare øve og øve;-) Godt det "bare" er 4 dager igjen til å øve! Hahaha! HJELP!

Tusen takk for inspirasjon, Susanne:-)

Klem

3 kommentarer:

Sommerjenten sa...

Disse så helt fantastisk gode ut! Denne oppskriften må nesten prøves :) Superfine var de også!

Fortsatt fin søndag!

Klem Lene

Anonym sa...

Ahhh - de må prøves på neste voksenbursdagsfest:)

Takk for koselige kommentarer på mine innlegg, og grattis med kaffimaskin!

Hilsen Sofie

Helen sa...

Mmmmm så knallgoe ut. Vet ka du ska få laga te 40 års dagen min:-)
Adrian hadde det kjempekjekt hos dokkår i helgå, og lurte på ka tid han sko sova der igjen;-)

Klem:-)